Sygehuse i Danmark er et sted, hvor de fleste af os – med rettet – har tillid til, at vi får den rette og tilstrækkelige behandling, uagtet, hvad vi end måtte fejle. Der skal da også et uforskammet stort negativt fokus til, hvis man vil stille sig utilfreds med at have adgang til det danske sundhedsvæsen, hvor noget af det bedste personale findes – i global målestok.
Ufejlbarlighed er dog en utopi i alle de sammenhænge, hvor der er en menneskelig faktor. Og det må man naturligvis sige er gældende for sundhedsvæsenet. Altså, sker der undertiden fejl på de danske sygehuse, hvor skadelidte borgere ikke får den rette eller den optimale behandling får sin dårligdom.
Det er uundgåeligt og selvfølgelig forståeligt, trods alt, hvis man kigger på helheden. Det ændrer imidlertid ikke på, at de uheldige patienter, der er sendt hjem fra sygehuset med flere eller nye problemer, står med så skidt en oplevelse, at de selvsagt er berettiget til en form for patienterstatning.
Det kræver dog ikke meget fantasi at forestille sig, hvor uoverkommelig en opgave det er at se frem til, at skulle gennem en sag om patienterstatning, i kølvandet på et mislykket sygehusophold, og mens man måske stadig lider under den fejlslagne behandling. Ja, i værste fald kan være tale om, at døden ligefrem er indtruffet, og der derfor står nogle knuste efterladte tilbage, som skal føre sagen.
Heldigvis er der professionel hjælp at hente. LRP i Horsens er byens største advokatkontor, og er med over 20 års erfaring i erstatningssager eksperter på området. De står således også klar til at hjælpe i den situation, hvor man har brug for hjælp fra en patienterstatningsadvokat, der kan bevare det professionelle overblik i processen frem mod en patienterstatning.
For at kunne gøre sig forhåbninger om at få tilkendt en patienterstatning, er der som bekendt en række af forhold, der skal gøre sig gældende fra start. Eksempelvis – og nok vigtigst af alt – årsagen og forløbet op til den nye skade eller fejlbehandling.
For at komme i betragtning til en patienterstatning skal der være tale om enten et forløb, hvor en anden, men tilsvarende behandlingsmetode ville have medført et bedre resultat, hvor der har været deciderede fejl og svigt i det anvendte medicinske udstyr, hvor en specialist inden for samme område, ville have givet en anden behandling, som ikke ville have medført de samme gener, eller, hvor de komplikationer, der er fulgt i kølvandet på behandlingen, har resulteret i så store smerter og gener, at det ud fra rimelighedsbetragtninger skønnes ikke at være i orden.
Er et af de nævnte forhold gældende, er der altså grobund for at gå videre efter en patienterstatning. LRP er din ven i nøden, når du skal bevare overblikket og træffe de rigtige beslutninger.