Udforsk Samsø på mange forskellige måder - tag et kig på nogle af vores håndplukkede inspirationsemner!

 

visitsamsoe.dk

 

Samsø Erhvervs- og Turistcenter

86 59 00 05

 

Aut. M/S TUNØ-forhandler

Når skipper Skipper sætter trykluft på den gamle Callesen dieselmotor, og du høre den rolige duk-duk duk-duk, så har du lyden og stemningen fra Tunø for længe siden.

Tunø Sogneråd fik bygget M/S TUNØ på A. Petersen & Søns Skibs- og Baadebyggeri i Hou i 1965 for den store sum af 200.000 kroner.

Midt i tresserne var det ikke længere almindeligt at bygge passagerbåde i træ. Men tunboerne ville have en skibstype som de kendte fra forgængeren M/S KJELDSEN (Bygget samme sted i 1950), som havde tjent dem trofast- og de betalte selv.

Af samme grund har vi bevaret et fartøj, som trækker sporene meget længere tilbage end midten af 1960'erne.

M/S TUNØ passede trofast sin dont indtil maj 1979. Kort tid efter blev det solgt til en privatperson, som i nogle år brugte skibet til havnerundfart i Aarhus.

En gruppe skibsentusiaster fra Samsø opkøbte skibet i 2005 gav sig i kast med en gennem-gribende renovering.

I dag sejler M/S Tunø med turister fra Samsø og Tunø - og trækker igen sit kølvand mellem Revet på Tunø og havnen i Mårup.

Det er desværre ikke en overskudsforretning at sejle passagerfart med gamle træskibe: Hverken skipper eller besætning får løn for at holde kutteren i vandet.

Til gengæld holder de liv i et lille stykke kulturhistorie og skaber oplevelser: De langsomme omdrejninger, den helt rigtige motorlyd - og udsigt til skumsprøjt og legende marsvin i farvandet omkring Tunø og Samsø.

DSB - Passagertransport

Der samlede sig ofte en stor gruppe tilskuere ombord på færgen, som ivrigt fulgte med i udvekslingen af gods og passagerer

Lidt pris-nostalgi

Når man skulle til Tunø via Aarhus-Kalundborg-færgen skulle man løse to billetter. Én til færgen og én til M/S TUNØ.

Vi har i Lokalhistorisk Arkiv for Tunø fundet et regnskab for M/S TUNØs første driftsår (Ses her til højre).

*Det viser, at billetter fra enten Aarhus eller Kalundborg kostede kr. 8,- for en enkelt- og kr. 12,80 for en tur/retur- billet.

 

Billetten derfra til Tunø kostede kr. 1,50 for en enkelt- og kr. 2,50 for en tur/retur-billet.

Det var dengang, det kunne betale sig at købe en returbillet!

Billedet af billetten, som her er indsat, er en returbillet "Århus havn - TUNØ KATTEGAT" fra 1963.

Man kan se, at den kostede kr. 10,80. Altså en stigning på kr. 2,-, svarende til 15% på de tre år.

Jo, jo. De kunne skam også dengang!

 

Sidste tur til færgen

Med en stor flok øboer på dækket sejler bådfører Ivan Johansen ud for at møde Aarhus- Kalundborgfærgen for aller sidste gang.

Det var den 29. maj 1979.